Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/includes/class.layout.php on line 164

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/includes/class.layout.php on line 167

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/includes/class.layout.php on line 170

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/includes/class.layout.php on line 173

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/includes/class.layout.php on line 176

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/includes/class.layout.php on line 178

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/includes/class.layout.php on line 180

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/includes/class.layout.php on line 202

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/includes/class.layout.php on line 206

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/includes/class.layout.php on line 224

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/includes/class.layout.php on line 225

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/includes/class.layout.php on line 227

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/includes/class.layout.php on line 321

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/includes/class.layout.php on line 321

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/includes/class.layout.php on line 321

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/includes/class.layout.php on line 321

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/admin/class.options.metapanel.php on line 56

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/admin/class.options.metapanel.php on line 56

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/admin/class.options.metapanel.php on line 56

Warning: Creating default object from empty value in /home/topreaso/public_html/wp-content/themes/platform/admin/class.options.metapanel.php on line 49
3 cara merawat hati yang luka

merawat hatiMerawat hati yang luka dengan secepat mungkin adalah penting untuk seseorang yang sedang mengalaminya. Ini adalah untuk mengelakkan daripada terus hidup di dalam tekanan dan mungkin boleh mencetuskan satu tindakan yang diluar kawalan. Sememangnya ia mungkin sesuatu yang agak sukar tetapi ia bukanlah mustahil. Ianya terpulang kepada diri anda sendiri untuk mengawalnya. Terdapat pelbagai cara yang anda boleh gunakan untuk merawat hati yang luka ini. t5 akan menyenaraikan 3 cara mudah yang mungkin dapat membantu anda.

Menangis- Menurut kajian, cara luahan hati atau perasaan yang terbaik adalah dengan menangis. Mungkin anda kelihatan sangat teruk untuk beberapa hari mengikut jenis kekecewaan yang anda alami. Teruskan dengan tangisan anda tetapi pastikan ia tidak mengambil masa yang terlalu lama. Pasti selepas anda sudah puas menangis akan berlaku perubahan yang ketara di dalam kehidupan anda. Anda seharusnya perlu untuk melakukan sesuatu yang mampu untuk membahagiakan daripada meratapi kesedihan yang dialami.

Luahkan perasaan dengan kenalan yang rapat- Suatu kekecewaan yang dialami tidak seharusnya dipendam, sebaiknya ia perlu diluahkan. Luahkan perasaan terhadap orang yang anda percayai. Jangan pendamkan perasaan sehingga ia mampu untuk mempengaruhi anda melakukan tindakan yang tidak sepatutnya. Menurut kajian terhadap mangsa yang pernah cuba untuk membunuh diri, lebih 80% bersetuju bahawa mereka tidak meluahkan perasaan mereka kepada orang lain. Antara alasan mereka adalah kerana tidak mempunyai mana-mana perhubungan yang rapat dan tidak mahu menyusahkan orang lain. Ia sememangnya satu tindakan yang salah sekiranya anda memendamkan perasaan.

Sibukkan diri- Suatu kesedihan akan terus menjadi teruk sekiranya anda hanya memikirkan mengenai kesedihan itu. Lakukan sesuatu yang mampu untuk mengalih pemikiran anda. Anda juga boleh membuat perancangan untuk masa depan. Adakah anda akan terus menangis untuk jangka masa setahun dari sekarang? pasti tidak bukan. Lebih baik anda memikirkan mengenai perancangan yang sepatutnya dilakukan daripada memikirkan mengenai kesedihan yang telah dialami. Tinggalkan kesedihan yang dialami dan jadikannya sabagai pencetus motivasi untuk anda terus berjaya pada masa akan datang.

About The Author

top

nama top dipilih bukan sebab aku seorang kipas susah mati K-POP, tetapi secara kebetulan dengan nama blog ni, jadi aku memilih untuk menggunakan nama samaran top. kalau guna AKU macam tak rare (tak nak bagi alasan kalau guna nama panggilan AKU terasa agak kasar sebab jawapan yang agak cliche)

17 Responses to 3 cara merawat hati yang luka

  1. norsh says:

    saya sering dilukai oleh lelaki ang tak punya hati puas dh menangis kerana dia sampai diri rasa tersiksa kerana tindakan nya dah tak tahu ak buat apa cuma berserah kepada Allah sahaja

  2. Farisha says:

    Sye cntekn llaki ni..kami dah knl 3 tahun..sjak form3 lg smpai skrg.. Satu form dah kecoh tntg sye ske dye.. Dye baek,tx tinggal solat.. Ramai jgak yg suke dye.. Mase f5 ni, dye byk sketkn ati sye.. Kdg sye fikir.. Slh ke utk sye cntekn dye.. Sye hnyelah hmbe allah yg ad prasaan.. Sye ingat smlm abis spm nk bbaek ngan dye..yela,lpas ni sume da bwk haluan msing2..tp, dye wat air mate sy jtuh mase hari last smlm.. Sye ta sgke hari spatutnye sye gmbire ngan kwn2, jd hari yg pahit buat sye.. Tp, sye prlu redha.. Sume yg tjd ad hikmahnye.. Sy srahkn sgalenye kpd Allah..

  3. cinoey says:

    sa syg kt llky nie . .kmi sma2 syg . .tpi satu hry nie dya mrah sgt . .x tw apa sbab . . .sye coll x angkt . .sye cmez x blas . . .sye mla bgunk . .pa ptut sa bwat spaya kmi ttp bersma . . sa tiap hry sa nanges . .tnpA fkir ksihtan sa . .akhrnya dya kta dya msty lpaskn sya . .tpi sya x bleh lpaskn dya bab sa dh brisi . . .dh nk dkt sbulan . . .sa bgunk sgt . .

    • admin says:

      hm…. untuk kes adik ni, saya pun rasa sukar untuk memberikan nasihat kerana saya bukanlah seorang yang pakar. Tetapi apa yang saya mampu katakan adalah lebih baik adik memberitahu kedua ibubapa. Adik jangan memfokuskan kepada lelaki tersebut, apa yang lebih penting adalah masa depan adik dan bayi dalam kandungan. Saya amat mengalukan untuk sesiapa yang membaca artikel turut sama memberikan kata nasihat kepada adik @cinoey

  4. sad girl says:

    sya p0n syg gak ngn s0rag llki nie,dri f0rm5 ag kmi bsma ,dy baik sgt ngn sy smpai satu ari 2 kwn sy inf0m ngn sy yg bf sy 2 ada skndal ngn ppuan lain.. Sedih tahap dewa jgak la, byk kli da sy bgi dy pluang p dy xpena p0n hrgai.. Dah 3 blan n sy masih xble lupakan dy, sy bserah kpd Allah n mdh2an DIA tunjukkn sy jln yg lurus..

    • amnan says:

      letakkan kasih sayang kepada allah melebihi segala-galanya, iallah adik akan lebih tenang menghadapi apa yang sedang dilalui.

  5. Ogy says:

    hanya Allah yg maha mengetahui bagaimana rasanya aku disaat ini..ampun kan aku yg tuhan jika ini lah balasan yg setimpal untuk ku..peliharalah aku dengan cinta mu ya Allah…aku redo kepada mu..

  6. Indah Suci says:

    Ckp Sabar senang nk lakukan x seperti diucapkan

  7. anwar says:

    makanya jadi cewk jangan terlalu gampang dan murahan. perut berisi karena iman nya tidak ada. dan pantas tuh laki tinggalkan cewk.

  8. ida says:

    Ya allah.. mampukah aku menghadapi semua ini? Suami yang yang dicintai selama ini seorang penagih. Bagaimana ingin menyingkirkan dirinya sedangkan di hati ini cuma ada dia… Aku tercari2 punca semua ni.. Ya allah sesungguhnya aku xmampu melaluinya..bantu lah aku

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge